اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه اسرائیل (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعزام ۵ بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروح
سرخط خبرها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: اگر صدای منتقد و معترض شنیده نشود تبدیل به معاند می‌شود 

  • کد خبر: ۱۴۱۶۲۴
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: اگر صدای منتقد و معترض شنیده نشود تبدیل به معاند می‌شود 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  گفت: اگر صدای منتقد و معترض شنیده نشود تبدیل به معاند می‌شود و مجلس باید پاسخگو باشد. برخی واقعا اعتراض دارند و بسیاری هم اغتشاشگر هستند. آنجا که به اموال عمومی آسیب می‌زنند هر کس آنجا حضور داشته باشد اغتشاشگر است، اعتراض به نحو دیگری اعلام می‌گردد. 

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نیک‌بین برای بررسی چالش‌های قانون‌گذاری در ایران در یکی از سلسله نشست‌های بهارستان که توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی حاضر شد، اما نشست به مطالبه‌گری دانشجویی تبدیل شد. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش دانشجویان که چرا طرح‌های مجلس آبکی است، گفت: روند قانونگذاری در کشورمان معیوب است و اشکال اساسی آن این است که ما قانونگذار‌ها میخواهیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم و گاهی دراین حوزه امور را به طور کارشناسی پیش نمی‌بریم. 

وی افزود: رای دادن نمایندگان مجلس شفاف نیست، یکی از وظایف ما کمیسیون تحقیق است که در بدو ورود اعتبارنامه نمایندگان را بررسی می‌کند و استمرار این اعتبارنامه را در فواصل نمایندگی بررسی می‌کند که ۱۴ عضو دارد و در ابتدای مجلس نیز شکل می‌گیرد. 

نیک‌بین در خصوص اخذ رای برخی طرح‌ها در صحن مجلس بیان کرد: برخی طرح‌ها در مجلس رای می‌آورند که در ذهن کسی نمی‌گنجد. چرا که نماینده کار کارشناسی انجام نمی‌دهد و هرگونه که می‌خواهد رای می‌دهد، ما که در تمام حوزه‌ها دانش نداریم. وجود گروه‌های کارشناسی در کنار نمایندگان مجلس موجب می‌شود نمایندگان آرا کارشناسی شده صادر کنند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین اشکال مجلس در شیوه قانونگذاری است، چرا نمایندگان براز حضور در کمیسیون فرهنگی داوطلب نمی‌شوند و افراد کمیسیون فرهنگی به حد نصاب نمی‌رسد؟ اگر شفافیت وجود داشته باشد افراد متخصص می‌توانند وارد کمیسیون مروبط با تخصص خود شوند.

وی دربرابر نقد دانشجویان به تصویب طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار در آزمون وکالت، پاسخ داد: این طرح درمجلس مطرح شد و در مرحله اول با دو رای کم، کلیات این طرح رد شد. از منظر قانونی طرح مردود پس از گذشت شش ماه می‌تواند در صحن مجلس مطرح شود در صورتی که ۵۰ نماینده برآن طرح اصرار داشته باشند و هیات رئیسه بپذیرند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نیک‌بین موافقت خود را در خصوص طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار در آزمون وکالت اعلام کرد و در ادامه گفت: بعد از ورود طرح مردود تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار در آزمون وکالت در صحن مجلس عملیاتی پیش رفتیم، در مرحله دوم ۱۷۸ رای مثبت اخذ شد. پس از آن کمیسیون آیین‌نامه مجلس پس از بررسی و تصویب در صحن علنی مطرح شد. نمایندگان مجلس و کمیسیون آن‌ها به طور شفاف رای لازم را کسب کردند. 

در نهایت دانشجویان خواستار افزایش ظرفیت آزمون وکالت همسو با افزایش سطح علمی شدند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی ضمن بیان مخالفت خود با قانون انتخابات گفت: ما برخی امور را در جایگاه خود انجام نمی‌دهیم. فورا بعد از اخذ رای یک دولت وارد برنامه بودجه می‌شویم که تا اردیبهشت سال بعد زمان می‌برد و اگر سه چهارم شود، پاییز سال آینده وارد صحن مجلس می‌شود یعنی هنگام ثبت‌نام نمایندگان مجلس و ما زمان ثبت‌نام قانون را بررسی می‌کنیم، زمانی منفعت ما را تامین می‌کند.

وی افزود: باید دو مجلس عوام و ثنا وجود داشته باشد. در مجلس عوام هر شهرستان باید یک نماینده داشته باشد که امور را به خوبی پیش گیرد، اگر امکان ایجاد مجلس عوام وجود ندارد می‌توانیم مجلس استانی تشکیل دهیم که نماینده شهرستان‌ها مطالبه خود را در صحن مجلس بیان نکنند. 

نیک‌بین در دفاع از کیان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجلس دهم ۲۸۰ نماینده خودرو‌های سبد مجلس را به قیمت کارخانه دریافت کردند، اما در این مجلس ۹۴ نفر آن را هم دریافت نکردند، نمایندگانی وجود دارند که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و مجلس فعلی نسبت به مجلس سابق شفافیت بیشتری دارند. 

وی در خصوص تفاوت معترض و اغتشاشگر تصریح کرد: برخی واقعا اعتراض دارند و بسیاری هم اغتشاشگر هستند. آنجا که به اموال عمومی آسیب می‌زنند هر کس آنجا حضور داشته باشد اغتشاشگر است، اعتراض به نحو دیگری اعلام می‌گردد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی ۲۰۹ قبضه اسلحه جنگی کشف شد آیا برای اعتراض استفاده می‌شود؟ اگر صدای منتقد و معترض شنیده نشود تبدیل به معاند می‌شود و مجلس باید پاسخگو باشد. چرا باید نوجوانان ما دستگیر شود؟ ما در حوزه آموزش و پرورش مشکل داریم که امروز کار به اینجا رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->